- інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
- розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
- Інше: змішана
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
- Директор
- Заступник директора
- Методист
- Інше: Керівники та спеціалісти органів управління освітою в громаді
- Інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання
- Розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
- Інше: Здатність до системного та критичного мислення, аналізу та синтезу інформації з різних джерел. Здатність міжособистісної взаємодії, роботи в команді, налагодження соціальної взаємодії, співробітництва з колегами, попередження та розв’язання конфліктів
- Інше: Професійні компетентності відповідно до профстандарту керівника ЗЗСО А 1.1 – 1.3; А 3.1 – 3.3; Б 1.1 – 1.3; В 1.2; В 2.3; В 3.1, 3.2, 3.4; Г 1.1, 1,2; Г 2.1, 2.2
Зміст програми
Модуль 1
Порядок організації та забезпечення впровадження інклюзивного навчання
на рівні закладу освіти
Тема 1. Розвиваємо інклюзивне середовище в закладі освіти
- Оцінка закладу освіти за Формою спостереження за освітнім середовищем
Тема 2. Організовуємо та впроваджуємо інклюзивне навчання дітей з ООП
- Рівні підтримки (робота з таблицею)
- Відкриваємо інклюзивний клас
Тема 3. Планування процесу навчання дитини з ООП
- Ознайомлення з рекомендаціями висновку/висновками ІРЦ
- Розробка документів та методичного забезпечення щодо впровадження інклюзивного навчання
Тема 4. Порядок створення та організації роботи команди психолого-педагогічного супроводу
- Роль керівника закладу у формуванні команди супроводу
- Налагодження командної роботи
- Співпраця вчителя та асистента
Самостійна робота: Планування обов’язків та діяльності учасників команди супроводу (педагогів, батьків)
Тема 5. Організація роботи асистента вчителя
- Функції асистента вчителя
- Документація асистента вчителя
Тема 6. Кадрове забезпечення для надання додаткових корекційно-розвиткових послуг
- Цивільно-правові угоди з фахівцями для надання психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг
- Організація дистанційного навчання для учнів з ООП
Самостійна робота: Планування посадових інструкцій педагогів, які надають КРЗ та працюють в інклюзивних класах
Модуль 2. Індивідуалізація освітнього процесу
Тема 1. Індивідуальна освітня траєкторія
- Індивідуальна освітня траєкторія в умовах війни.
- Кроки, які має зробити керівник закладу для забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку учня
Тема 2. Використання комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в плануванні освітньої траєкторії розвитку особи з особливими освітніми потребами.
- Де брати інформацію та як наповнювати найважливіші розділи ІПР
- Забезпечення асистента дитини
Тема 3. Індивідуальна програма розвитку як інструмент для індивідуалізації процесу навчання осіб з особливими освітніми потребами
- Повноваження керівника закладу освіти у процесі формування ІПР
- Індивідуальний навчальний план
Тема 4. Адаптація і модифікація змісту навчального предмета
- Алгоритм створення Модифікованої індивідуальної програми предмета
- Навчальні стратегії, спрямовані на допомогу учням з ООП
Тема 5 . Моніторинг результатів навчання осіб з особливими освітніми потребами
- Самооцінювання якості інклюзивного навчання в закладі освіти
- Розвиваємо інклюзивне середовище в закладі освіти
Орієнтовний розподіл годин за видами навчальної діяльності
Назва розділів і тем | Кількість годин | ||||
Всього | у тому числі | ||||
Лекційні заняття | Практичні заняття | Тестування | Самостійна робота | ||
Модуль 1. Порядок організації та забезпечення впровадження інклюзивного навчання на рівні закладу освіти | 7 | 3 | 2 | 2 | |
1 | 1 | ||||
| 1 | 1 | |||
| 1 | 1 | |||
Самостійна робота: Планування обов’язків та діяльності учасників команди супроводу (педагогів, батьків) | 1 | 1 | |||
1.5. Організація роботи асистента вчителя | 1 | 1 | |||
| 1 | 1 | |||
Самостійна робота: Планування посадових інструкцій педагогів, які надають КРЗ та працюють в інклюзивних класах | 1 | 1 | |||
Модуль 2. Індивідуалізація освітнього процесу | 7 | 3 | 3 | 1 | |
2.1. Індивідуальна освітня траєкторія в умовах війни. | 1 | 1 | |||
2.2. Використання комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в плануванні освітньої траєкторії розвитку особи з особливими освітніми потребами. | 1 | 1 | |||
2.3. Індивідуальна програма розвитку як інструмент для індивідуалізації процесу навчання осіб з особливими освітніми потребами | 2 | 1 | 1 | ||
2.4. Адаптація і модифікація змісту навчального предмета | 2 | 1 | 1 | ||
2.5. Моніторинг результатів навчання осіб з особливими освітніми потребами Самостійна робота: Самооцінювання якості інклюзивного навчання в закладі освіти | 1 | 1 | |||
Підсумкове тестування | 1 | 1 | |||
Всього годин | 15 | 6 | 5 | 1 | 3 |
Список рекомендованої літератури
- «Абетка для директора». Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти (К., 2021) Перейти за покликанням
- Практика асистента педагога: міжнародний й український контекст: результати дослідження / Федоренко О. Ф., Мартинчук О. В., Софій Н. З., Найда Ю. М. та ін. – К. : ФОП Парашин, 2020. – 112 с.
- Інклюзивна освіта: навчальний посібник / Порошенко М. А. – К.: ТОВ «Агенство «Україна», 2019. – 300 с.
- Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навчально-методичний посібник / Порошенко М. А. та інші. – К. : 2018. – 252 с.
Нормативні документи
- Постанова Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 року № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами». URL: Перейти за покликанням
- Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» Перейти за покликанням
- Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр». URL: Перейти за покликанням
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2018 року № 414 «Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 травня 2018 року за № 582/32034. URL: Перейти за покликанням
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2018 року № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти». URL: Перейти за покликанням
- Розвинути уміння здійснювати управлінську діяльність на основі законодавчих і нормативно-правових вимог у сфері інклюзивного навчання.
- Удосконалити уміння розподіляти ролі, обов'язки і відповідальність між педагогічними працівниками в процесі впровадження інклюзивного навчання.
- Навчити планувати та реалізовувати індивідуальний підхід до навчання, запроваджувати індивідуалізацію навчання для осіб з особливими освітніми потребами.
- Поглибити знання щодо особливостей застосування психолого-педагогічного супроводу і надання корекційно-розвиткових послуг під час інклюзивного навчання.
- Навчити складати індивідуальну програму розвитку дитини, Індивідуальний навчальний план, Модифіковані програми предмету, відповідно рекомендацій ІРЦ.
- Розглянути оцінювання навчальних досягнень учнів з ООП в умовах змішаного навчання, забезпечити оволодіння інструментами здійснення оцінювання під час навчання онлайн.
- Опанувати інструменти самооцінювання для постійного поліпшення якості інклюзивного навчання у закладі
- Визначити можливості взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу та місцевими спільнотами щодо забезпечення супроводу в освітньому процесі здобувачів освіти з особливими освітніми потребами.