Точка опори: ресурси і підтримка для лідерів освіти
У період воєнного стану система освіти України переживає безпрецедентні виклики. Справжнім точками опори стають керівники закладів освіти — ті, хто тримає не лише організаційні, а й людські, емоційні, моральні лінії фронту. Сьогодні управлінське лідерство — це не лише про рішення і документи, це про вміння бачити колектив, підтримувати, зберігати ресурс і не вигоряти самому. Забезпечення психологічного добробуту команди — не розкіш, а необхідність для життєздатності кожної школи.

Subject of advanced training:
Громадська організація "Софійський колегіум"Developers / Program Developments:
Олена Старинська, кандидатка психологічних наук, доцентка, завідувачка кафедри прикладної психології та логопедії Бердянського державного педагогічного університету.Person (s) executing the program:
Main train directions:
- емоційно-етична компетентність
- розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
Qualification form:
- очна
Qualification types:
- практичний курс (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
- тренінги (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Target audiences:
- Викладач
- Вихователь
- Вихователь-методист
- Вчитель
- Вчитель-реабілітолог
- Директор
- Завідувач
- Керівник
List of common competencies:
- Соціально-емоційна компетентність
- Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
Common competencies of teachers according to the professional standard:
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
List of professional competencies:
- Початкова школа
Professional competencies of teachers according to the professional standard:
- A1. Мовно-комунікативна компетентність
- А1.4. Здатність формувати і розвивати мовно- комунікативні уміння та навички учнів
- Б1. Психологічна компетентність
- Б2. Емоційно-етична компетентність
- Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
- Д2.2. Здатність взаємодіяти з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки (у рамках наставництва, супервізії тощо)
Час | Зміст | Формат |
---|---|---|
10:00–10:10 | Вітальне слово. Налаштування на роботу. | Вступ |
10:10–10:30 | Психологічні виклики для лідера освіти в умовах війни. | Мінілекція з презентацією |
10:30–10:50 | Професійне вигорання та вторинна травматизація. | Обговорення |
10:50–11:10 | Формування ресурсного середовища в педагогічному колективі. | Робота в групах |
11:10–11:30 | Стратегії психологічної підтримки колективу. | Практичний блок |
11:30–11:45 | Лідер — теж людина. | Мінітренінг |
11:45–12:00 | Підсумки, рефлексія, відповіді на запитання | Відкрита розмова, зворотний зв’язок |
Очікуваними результатами навчання є формування у керівників освітніх закладів розуміння психологічних викликів, з якими стикається лідер у воєнний час, а також усвідомлення їхнього впливу на емоційний стан, управлінські рішення та атмосферу в колективі. Учасники навчаться розпізнавати ознаки професійного вигорання та вторинної травматизації, обговорять власний досвід і визначать шляхи подолання цих станів. У процесі групової взаємодії буде напрацьовано практичні ідеї щодо формування ресурсного середовища в педагогічному колективі та підтримки ментального здоров’я працівників. Практичний блок дозволить учасникам опанувати конкретні стратегії психологічної підтримки команди та адаптувати їх до своїх реалій. Тренінг допоможе переосмислити роль лідера не лише як управлінця, а й як людини, що також потребує ресурсу, турботи й підтримки. Завершальна рефлексія сприятиме інтеграції здобутих знань, підсиленню внутрішньої мотивації та взаємному обміну думками й запитами.