Інклюзивні підходи в освіті під час війни: як організувати підтримку, простір і команду (у контексті ідей НУШ)
Сучасна школа в умовах війни — це не лише освітній простір, а місце підтримки, стабільності та взаємної довіри. У таких умовах інклюзивний підхід набуває нового значення: він виходить за рамки роботи з дітьми з ООП і перетворюється на філософію рівності, уваги до потреб кожного та створення безпечного середовища. Ідеї Нової української школи (НУШ) — дитиноцентризм, партнерство, емоційна безпека, гнучкість — дають потужну базу для переосмислення освітнього процесу. Саме через інклюзивні практики школа стає місцем сили, а команда закладу освіти — спільнотою підтримки. Семінар орієнтований на керівників та педагогів закладів дошкільної і загальної середньої освіти. У центрі уваги — управлінські рішення, освітнє середовище, командна взаємодія, психоемоційна підтримка та практичні інструменти інклюзії в умовах воєнного часу.

Subject of advanced training:
Громадська організація "Софійський колегіум"Developers / Program Developments:
Ольга Гуренко, докторка педагогічних наук, професор, перший проректор БДПУ; Крістіна Петрик, кандидатка педагогічних наук, доцентка, завідувачка кафедри педагогіки БДПУPerson (s) executing the program:
Main train directions:
- емоційно-етична компетентність
- інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
- розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
Qualification form:
- очна
Qualification types:
- практичний курс (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Target audiences:
- Викладач
- Вихователь
- Вихователь-методист
- Вчитель
- Вчитель-реабілітолог
- Директор
- Завідувач
- Керівник
List of common competencies:
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівних прав і можливостей
- Емоційно-етична компетентність
- Забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
- Інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання
- Розвиток управлінської компетентності (для керівників закладів освіти, науково-методичних установ та їхніх заступників)
Common competencies of teachers according to the professional standard:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
List of professional competencies:
- Дошкільна освіта
- Початкова школа
Professional competencies of teachers according to the professional standard:
- А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
- А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
- АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів
- Б1.4. Здатність формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною
- Б2. Емоційно-етична компетентність
- В1. Інклюзивна компетентність
- Г2.1. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку учнів
Час | Зміст | Формат | |
---|---|---|---|
10:00–10:10 | Відкриття семінару. | Вступне слово | |
10:10–10:30 | НУШ і виклики інклюзивної освіти під час війни. | Мінілекція з презентацією | |
10:30–10:50 | Як організувати підтримувальне середовище. | Кейс-обговорення | |
10:50–11:15 | Психоемоційна підтримка дітей, педагогів, батьків. | Майстер-кейс | |
11:15–11:35 | Команда закладу як опора для дитини. | Діалог | |
11:35–11:50 | Інструменти дитиноцентризму в управлінні. | Взаємообмін досвідом | |
11:50–12:00 | Підбиття підсумків. Запитання-відповіді. | Відкрите обговорення |
Учасники семінару зможуть переосмислити підходи до організації фізичного, емоційного та цифрового освітнього простору; засвоять принципи психоемоційної підтримки в закладі освіти; поглиблять розуміння ролей і взаємодії в команді; опанують ефективні алгоритми співпраці з батьками та ІРЦ у кризових умовах; навчаться гнучко планувати освітній процес і вибудовувати індивідуальні траєкторії учнів.