Живи безпечно!
Формування у здобувачів освіти основ соціокультурної та безпечної поведінки під час дорожнього руху, виховання почуття відповідальності за збереження життя і здоров'я, готовності до життя у сучасному технологічному світі.
Subject of advanced training:
Ганна КравченкоDevelopers / Program Developments:
Ганна КравченкоPerson (s) executing the program:
Main train directions:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»
- цифрова компетентність
Qualification form:
- дистанційна
Qualification types:
- тренінги (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Target audiences:
- Вчитель
- Директор
- Заступник директора
- Керівник гуртка
- Педагог-організатор
List of common competencies:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями добробуту та здорового способу життя
- Екологічна компетентність
- Здоров’язбережувальна компетентність
- Критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність
- Лідерська компетентність
- Організаційна компетентність
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
Common competencies of teachers according to the professional standard:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
List of professional competencies:
- Громадянська освіта
- Екологія
- Основи здоров’я
Professional competencies of teachers according to the professional standard:
- А2.1. Здатність моделювати зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів
- А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
- А2.5. Здатність розвивати в учнів критичне мислення
- АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
- АЗ.2. Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси
- Б1.3. Здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність
- В2. Здоров’язбережувальна компетентність
- В2.2. Здатність здійснювати профілактично просвітницьку роботу з учнями та іншими учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни
- В2.3. Здатність формувати в учнів культуру здорового та безпечного життя
- В2.5. Здатність надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу
- Г2.2. Здатність організовувати різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
- Д1.3. Здатність застосовувати різноманітні підходи до розв’язання проблем у педагогічній діяльності
- Д2.2. Здатність взаємодіяти з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки (у рамках наставництва, супервізії тощо)
Безпека дорожнього руху на сьогодні є ключовим елементом розвитку суспільства. Велика кількість транспортних засобів є невід’ємною частиною економіки країн, але водночас транспортні засоби несуть небезпеку життю громадян.
Основним політичним документом у галузі безпеки дорожнього руху є політична заява, прийнята Організацією Обʼєднаних Націй 10 жовтня 2019 р., щодо концентрації дій та досягнень в галузі безпеки дорожнього руху в рамках наступного десятиліття до 2030 року та скорочення смертності на дорогах на 50 відсотків.
На жаль, на теренах нашої держави рівень смертності та травматизму внаслідок ДТП є одним із найвищих у європейському регіоні. ДТП – перша за поширеністю причина смерті молоді віком від 15 до 29 років та друга причина загибелі дітей віком від 5 до 14 років. Понад 43% загиблих є пішоходами й велосипедистами. За останній 6-річний період на дорогах України загинуло 1,4 тис. дітей віком до 18 років.
У сучасній освітній системі питання охорони життя, збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування в них умінь, навичок безпечної поведінки у соціальному, природному довкіллі є одним із пріоритетних. Важливою складовою безпеки життєдіяльності людини є правила поведінки під час дорожнього руху, недотримання яких призводить до катастрофічних наслідків.
Проведення роботи зазначеного спрямування потребує розроблення відповідного програмно-методичного супроводу, який би допоміг педагогам, батькам визначити орієнтовний обсяг знань, умінь із безпеки дорожнього руху, а відтак дібрати ефективні методи, прийоми освітнього впливу.
На жаль, в навчальних програмах не приділяється достатньо уваги цій темі. Викладання основ безпечного руху відбувається тільки на уроках основ здоров’я (наприклад в 5,6,7 класах відведено всього по 2 - 3 години), цього катастрофічно не вистачає для формування безпечної поведінки на дорозі.
Програма розрахована на річний період навчання. Програма адаптована для 5-7 класів. Заняття проводяться один раз на тиждень. Загальна кількість годин – 34 ( з них 22 год. -лекційні заняття, 12 – практичні заняття). Програма побудована на основі особистісно-орієнтованого, діяльністного та компетентнісного підходів. Програма передбачає проведення уроків, тренінгів, практичних занять, співпраця з громадою та батьками. Формами контролю за результативністю навчання є залікові заняття, опитування, контрольні вправи.
Програма охоплює 4 модулі:
1 модуль – Вступ ( 7 год.)
2 модуль – Я пішохід (10 год.)
3 модуль – Я пасажир (5 год.)
4 модуль – Я водій (8 год.)
Кожен модуль передбачає творчі, інтерактивні, проєктні завдання з обовов’язковим практичним відпрацюванням та залученням батьків і громади.
Результати навчання (відповідно до вікової категорії):
- обов'язки учасників дорожнього руху (водіїв, пішоходів, пасажирів) і осіб уповноважених регулювати рух;
- обов'язки пішоходів та пасажирів по забезпеченню безпеки руху і особистого життя; заборони для пішоходів, пасажирів;
- правила безпеки і порядок руху транспортних засобів на перехресті, пішохідних переходах, через залізничий переїзд;
- значення дорожньої розмітки, знаків дорожнього руху;
- порядок руху, місця зупинки і стоянки транспортних засобів;
- вимоги до руху велосипедів, мотоциклів, скейтів, роликів, самокатів, гіроскутерів;
- прийоми першої домедичної допомоги потерпілим у дорожньо-транспортній пригоді.