Старшова Світлана Костянтинівна
Виховання доброти, чуйності, милосердя, поваги та любові один до одного, сприяє усвідомленню дитиною одвічних моральних істин. Саме тому ідея освітніх проєктів за напрямком доброчинна та волонтерська діяльність є важливою, потрібною та актуальною.
Qualification forms:
- інституційна (дистанційна)
Qualification types:
- вебінари (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Target audiences:
- Викладач
- Вчитель
- Директор
- Заступник директора
- Педагог-організатор
- Соціальний педагог
- Other: Громадські організації
Main train directions:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- емоційно-етична компетентність
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
Освітні проекти. Доброчинна та волонтерська діяльність закладу
Ми живемо в той час, що характеризується безліччю протиріч у світогляді людей, нестабільністю їх життєвих цілей, орієнтирів, принципів, ідеалів. У звۥ’зку з цим надзвичайно великого значення та актуальності сьогодні набуває моральне виховання. Моральність є найважливішою складовою громадської свідомості людини. Виховання доброти, чуйності, милосердя, поваги та любові один до одного, сприяє усвідомленню дитиною одвічних моральних істин. Саме тому одним із напрямків закладу стали освітні проекти за напрямком доброчинна та волонтерська діяльність. Адже волонтери своєю доброчинною діяльністю сприяють згуртуванню суспільства, його солідаризації навколо тих проблем, до розв’язання яких вони долучаються, і які є актуальними для суспільства нашої країни, показують іншим приклад змістовного проведення вільного часу в різних видах соціально-ціннісної діяльності та приклад соціального служіння. Участь наших учнів у доброчинній діяльності дає їм змогу реалізувати свої актуальні потреби щодо самовизначення і самореалізації, виявити власну ініціативу та активність, ствердитись у своїй компетентності, підвищити власну самооцінку і набути позитивного досвіду соціальної взаємодії.
Враховуючи все це, у виховній роботі школи ми надаємо перевагу залученню учнів до суспільно корисної праці, вмотивованої діяльності на користь інших, що неминуче сприятиме позитивній самозміні їх особистості. Для цього у школі впроваджено багато напрямків доброчинної діяльності, що є складовими волонтерського руху, учасниками якого є більшість учнів, їх батьків та педагогів.
Реалізація доброчинної та волонтерської діяльності у закладі
Після повернення нашого тренера відбулася перша зустріч учнівського самоврядування за програмою «Я - волонтер». В ній приймали участь учні 10-11 класів. Метою заходу було дізнатися про поняття «волонтер» та «благодійник», ознайомлення з основними термінами та визначеннями, нормативно-правовою базою, та основними принципами волонтерської діяльності. У ході зустрічі розробили питання для проведення анкетування щодо виявлення проблем у закладі та довкіллі за програмою волонтерської діяльності. Одним з таких питань було підтримання порядку у довкіллі. Саме ми можемо стати екоактивістами, благодійниками, тими, хто робить щось додаткове для збереження природи від руйнівного впливу людської діяльності та піклується про усвідомлення інших щодо цієї теми.
Вчителі природничого циклу запропонували школярам долучитися до екологічної акції «За чисте довкілля». Учні із задоволенням почали наводити лад на території школи. Дружня праця так захопила дітей, що вони з власної ініціативі, вирішили прибрати також територію біля пам’ятки при в’їзді у село. Результат- чистота і порядок довкілля. На цьому прикладі ми бачимо як ефективно поєднюються екологічне виховання підростаючого покоління та волонтерство.
За ініціативою «The Dnipro unites» було запропоновано провести прибирання прибережної захисної смуги місцевих водойм до «Міжнародного дня чистих берегів», яка проводиться кожного року 15 вересня за підтримки Європейського Союзу та інших міжнародних організацій. Учні старшої школи активно долучилися до участі в цій екологічній акції. Після цього це стало традицією. В цьому навчальному році вже і учні 5 класу виявили бажання стати постійними учасниками такого напрямку волонтерського руху. Разом було організовано та проведено прибирання від побутового сміття прибережної захисної смуги біля ставка в с.Чорноземне. Зібране сміття було сортоване і відправлене на переробку. На отримані кошти школярі придбали саджанці і висадили біля ставуку.
Нашим учням подобається допомагати іншим. Вони весь час у русі. З 2014 року учні активно приймають участь в благодійній акції «Великодній кошик» для воїнів АТО, передаючи на передову малюнки, листівки з підтримкою та святкові солодощі.
Актуальність і важливість проблеми, її соціально - педагогічне значення, аналіз теперішнього стану вказаних проблем засвідчує їхню гостроту, що обумовило вибір нами теми проекту « Що таке доброта?»
Метою проекту є: формувати уявлення школярів про значення доброти і милосердя в суспільстві як важливого критерію душевної краси людини; сприяти вихованню доброти; виховувати потребу в чуйності, людяності, доброті, милосерді, викликати в учнів бажання робити добрі справи; надати змогу дітям бути дослідниками, спілкуватися з іншими колективами в реалізації головної ідеї, яка спрямована на виховання.
Особливість цього проекту в тому, що він не тільки благодійний, соціальний, міжшкільний та довготривалий(8 років), кожного року проект має свою підтему.
Все почалось з уроку «Для чого людині серце?» за твором А. Дімарова, який познайомив учнів 3 класу Чорноземненської ЗОШ І-ІІІ ступенів та їхнього вчителя Старшову С.К. з учнями 3 класу Якимівської ЗОШ №2 та їх класним керівником Іващук О.В. А далі планування, організація, інтерв’ю, веселі гостини, благодійна акція і , як підсумок, подорож до дитячого притулку смт. Мирне з концертом та подарунками. І ще цікава участь у конкурсі « Малюнок крейдою на дошці».
А скільки милосердя та співчуття продемонструвала акція «Подарунки для дітей дитячого притулку смт. Мирне». Учні, вчителі, батьки двох шкіл принесли до скриньок іграшки, альбоми, шкарпетки, рукавички та інші подарунки дітям, які опинились у важких життєвих умовах.
Це був перший рік роботи над проектом, що надав нам впевненості в тому, що ми прийшли у цей світ нести любов, доброту і бажання того, щоб це було основою нашого життя. У зв’язку з цим у 2014-2015 н.р ми продовжуємо працювати над проектом «Що таке доброта». Другий рік роботи над проектом має назву «Подаруй тепло свого серця». Наша робота розпочалась з налагодження зв’язків з партнерами по проекту та обговорення умов та взаємодії для виконання спільного проекту. Далі необхідно було скласти попередній план роботи над проектом, підготувати матеріали для виготовлення поробок “Фея снів та здійснення мрій ” та “Овечка-талісманів” з гуртківцями, отримати допомоги від різних організацій, провести спеціальний благодійний ранок за темою «Подаруй тепло свого серця» у КЗ «Мирненському обласному центрі соціально-психологічної реабілітації дітей», майстер-клас «Мрії здійснюються», участь у загальношкільному заході до Дня Св. Миколая, акція «Новорічні та Різдвяні привітання воїнам АТО».
Під час проведення заходу діти спілкувалися, співали пісні, розповідали вірші, допомагали один одному у виготовленні новорічних іграшок-оберегів.
Підтема проекту наступних двох років «Великі серця маленьких миротворців».
Тісний зв'язок із вихованцями та вихователями притулку дав можливість краще зрозуміти потрібні напрями надання допомоги дітям. Для здійснення дитячих мрій та бажань була проведена благодійна акція до Дня Святого Миколая "Подаруй дитині іграшку. 18 грудня була організована поїздка зі святковою програмою та спеціальними благодійними акціями «Святий Миколай іде» та «Нам потрібен мир» до Мирненського дитячого психолого-реабілітаційного центру з врученням його вихованцям чудових подарунків. Діти цього закладу отримали радість від спілкування та нове звукове музичне забезпечення.
У рамках даного проекту учні школи намалювали плакат "Великі серця маленьких миротворців", у якому втілили свої мрії, сподівання та побажання, і закінчили малювати його разом із вихованцями притулку. Цей плакат як оберіг його творці-школярі разом із своїми вчителями вручили голові райдержадміністрації Олександру Правосуду, який погодився передати його воїнам у зону АТО.
Робота над проектом триває. П’ятий і шостий рік роботи над проектом мав назву «День Святого Миколая в серці ласкою заграє», а сьомий рік роботи – «Запалімо зірки до дня Святого Миколая».
Бажання малечі, які позбавлені батьківської опіки, не можуть здійснитися без наших добрих долоньок, спільної допомоги та підтримки, у цьому твердо переконані усі учасники довготривалого проекту «Що таке доброта?», тому адресна допомога КЗ «Мирненський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей», діткам, які опинились у кризовій життєвій ситуації, сповнена віри в Божу і людську доброту, є дуже важливою справою! Саме завдяки нашій спільній опіці вони можуть переконатися в тому, що оточуючі їх люблять і не залишать у біді.
Суспільна користь від проекту безцінна. Горе дітей не залишило байдужими усіх, хто брав участь у заході, і можна із впевненістю сказати, що всі, хто бачив оченята дітей, наповнені сльозами і, в той же час, веселі від радості, що знайшли нових друзів, і надалі ніколи не будуть байдужими. Ми маємо впевненість у тому, що ця зустріч стане ще однією сходинкою для формування в дітей необхідних моральних якостей та духовної культури, допоможе вирости справжніми особистостями, гідними громадянами нашої великої і прекрасної Батьківщини, а для інших стане належним прикладом для наслідування.
Досвід виховної роботи з теми «Доброчинна та волонтерська діяльність» висвітлено в альманасі «Волонтерство в кожному навчальному закладі Запорізького краю» та відзначено роботу закладу диплом лауреата регіонального конкурсу «Благодійне Запоріжжя – 2018» та посів ІІІ місце у номінації «Добро починається з тебе».
Використання досвіду КЗ «Чорноземненської ЗОШ І-ІІІ ступенів» дозволяє створити систему роботи класних керівників та педагогів – організаторів у напрямку «Педагогіка партнерства. Доброчинна та волонтерська діяльність». Саме колективна творча діяльність утверджує можливості дитини, її самоцінність у загальній справі, сприяє самостійному моральному вибору, виховує соціально-активну особистість, патріота, відповідального громадянина, здатного реалізувати свої творчі здібності в майбутньому, раціонально організовуючи свій вільний час. Напрацювання методичних розробок нашого колективу можуть бути використані класними керівниками, педагогами-організаторами, керівниками гуртків.