«Розвиток наскрізних умінь учнів початкової школи»
Метою програми підвищення кваліфікації вчителів початкових класів «Розвиток наскрізних умінь учнів початкової школи» є вдосконалення освітнього рівня та професійної підготовки педагогів шляхом поглиблення, розширення та оновлення загальнонаукових та спеціальних знань, умінь та формування фахових компетентностей на засадах ідей та положень Нової української школи, набуття навичок застосування сучасного змісту початкової освіти, технологій, методик, форм, методів роботи, що сприяють розвитку наскрізних умінь учнів початкової школи

Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Комунальний вищий навчальний заклад "Херсонська академія неперервної освіти" Херсонської обласної радиРозробники / розробниці програми:
Клюєва Т.М., методист навчальнометодичної лабораторії початкової освітиОсоба (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
Форма підвищення кваліфікації:
- очна, дистанційна
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Вчитель
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Культурна компетентність
- Лідерська компетентність
- Підприємницька компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Початкова школа
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- A1. Мовно-комунікативна компетентність
- A1.1. Здатність забезпечувати здобуття учнями освіти державною мовою
- А1.4. Здатність формувати і розвивати мовно- комунікативні уміння та навички учнів
- А2. Предметно-методична компетентність
- А2.2. Здатність формувати та розвивати в учнів ключові компетентності та вміння, спільні для всіх компетентностей
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б1.3. Здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- Б3.2. Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
- Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
- В1. Інклюзивна компетентність
- В1.3. Здатність забезпечувати в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, залежно від його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Г3.1. Здатність здійснювати оцінювання результатів навчання учнів
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
(очна/дистанційна форма навчання)
№ | З м і с т | В | Л | С | П |
Модуль 1. Інформаційно-мотиваційний | |||||
1.1. | Феліксологічний підхід як ціннісна складова соціалізації дитини | 2 | 2 | ||
1.2. | Формування універсальних навичок особистості в НУШ | 2 | 2 | ||
1.3. | Формувальне оцінювання: надання зворотного звʾязку та мотивація учнів до навчання | 2 | 2 | ||
Модуль 2. Професійний | |||||
2.1. | Співпраця як тип взаємодії з учнями: методики, форми організації | 2 | 2 | ||
2.2. | Інструменти розвитку критичного й системного мислення, творчості та ініціативності | 2 | 2 | ||
2.3. | Дослідницька діяльність, навчальні проєкти, компетентнісні завдання в початковій школі | 4 | 2 | 2 | |
2.4. | Інтегроване навчання як чинник розвитку наскрізних умінь здобувачів освіти | 4 | 2 | 2 | |
2.5. | Читання з розумінням як передумова успішного життєвого поступу особистості | 4 | 2 | 2 | |
2.6. | Сучасні інструменти розвитку наскрізного вміння «уміння висловлювати власну думку усно й письмово» на уроках української мови в початковій школі | 2 | 2 | ||
2.7. | Особливості розвитку наскрізних умінь учнів в умовах інклюзивного навчання | 4 | 2 | 2 | |
Модуль 3. Рефлексивно-аналітичний | |||||
3.1. | Тестування | 2 | 2 | ||
Разом | 30 | 12 | 6 | 12 |
Засвоєння поняття «феліксологія».
Розуміння впливу феліксології на формування особистості молодшого школяра та його соціалізації.
Усвідомлення ролі феліксології в розвитку наскрізних умінь учнів початкової школи.
Ознайомлення з поняттями «soft skills», «hard skills».
Усвідомлення шляхів розвитку таких наскрізних умінь як уміння конструктивно керувати емоціями; уміння оцінювати ризики та приймати рішення; уміння розв'язувати проблеми.
Поглиблення розуміння важливості постійного, формувального оцінювання у процесі навчання молодших школярів. Знання різних видів оцінювання навчальних досягнень учнів. Усвідомлення ролі оцінювання у розвитку наскрізних умінь учнів.
Усвідомлення структури, змісту та значущості сучасного уроку в НУШ.
Розкриття ролі педагогіки партнерства в школі
Опрацювання моделей співпраці педагога з учнями, активних, інтерактивних методів і прийомів навчання, форм організації плідної співпраці. Ознайомлення з принципами навчання: активність, відкритий зворотний зв’язок,
експериментування, довіра в спілкування, рівність тощо.
Розкриття сутності понять «критичне мислення», «системне мислення».
Опрацювання принципів та шляхів формування критичного мислення.
Засвоєння інструментів розвитку критичного та системного мислення та розгляд шляхів упровадження технології критичного мислення в практику початкової школи
Усвідомлення сутності понять «навчальнодослідницька діяльність», «навчальні проєкти».
Ознайомлення з видами та основними етапами дослідницької діяльності в освітньому процесі початкової школи. Усвідомлення ролі дослідницької , проектної діяльності, використання компетентнісних завдань під час викладання різних предметів у розвитку наскрізних умінь учнів початкової школи
Поглиблення розуміння різних видів інтеграції, розвиток навичок тематичного планування, планування тематичних блоків.
Усвідомлення важливості інтегрованого підходу в навчанні для розвитку наскрізних умінь учнів початкової школи
Поглиблення розуміння значення вдумливого читання для успішного життєвого поступу дитини.
Ознайомлення з інструментарієм в навчанні читанню дітей з розумінням, дієвими практиками критичного читача.
Усвідомлення поняття та змісту наскрізного вміння «уміння висловлювати власну думку усно і письмово». Ознайомлення з інструментарієм розвитку наскрізного вміння «уміння висловлювати власну думку усно і письмово» через призму предмета «українська мова».
Розуміння концепції інклюзивної освіти як забезпечення права кожної дитини на якісну освіту та особливостей її реалізації в освітньому Ознайомлення з особливостями розвитку наскрізних навичок здобувачів освіти в умовах інклюзивного навчання
Рефлексія. Зворотний зв’язок. Виявлення рівня сформованості компетентностей
Планування власної освітньої траєкторії