Розвиток психологічної компетентності педагога. Стать, гендер та сексуальна орієнтація: що потрібно знати та чому не варто плутати
Основи гендерної та сексуальної різноманітності, базові поняття, відмінності між статтю, гендером і сексуальною орієнтацією.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Благодійна організація «Благодійний фонд «Схід-СОС»Розробники / розробниці програми:
Луцюк Олена Анатоліївна, практичний психолог вищої категоріїОсоба (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- Інше: Психологічна компетентність
Форма підвищення кваліфікації:
- очна
Види підвищення кваліфікації:
- тренінги (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Асистент вчителя
- Вчитель
- Директор
Перелік загальних компетентностей:
- Рефлексивна компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: Психологічна
1. Основи психологічної компетентності педагога:
• Що таке психологічна компетентність та її значення для роботи педагога.
• Роль педагога у формуванні толерантного та безпечного середовища.
2. Поняття статі, гендеру та сексуальної орієнтації:
• Визначення біологічної статі, гендерної ідентичності та сексуальної орієнтації.
• Відмінності між цими поняттями: чому не варто їх плутати.
• Розвінчання поширених стереотипів і міфів.
3. Психологічна підтримка учнів:
• Як говорити про гендер і сексуальність із повагою.
• Побудова довірливих відносин із дітьми та їхніми батьками.
• Розпізнавання ознак булінгу, пов’язаного з гендером або орієнтацією, та його профілактика.
4. Інклюзивна педагогіка:
• Створення безпечного простору для учнів із різним гендерним самовизначенням і орієнтацією.
• Як реагувати на дискримінаційні ситуації у школі.
• Підготовка класного колективу до прийняття різноманітності.
5. Практичні кейси та вправи:
• Розбір реальних ситуацій із шкільного життя.
• Вправи на розвиток толерантності та емпатії.
• Стратегії зменшення стигматизації у навчальному середовищі.
6. Ресурси для подальшого розвитку:
• Рекомендації літератури, курсів та організацій, що підтримують інклюзивну освіту.
• Інструменти для саморозвитку педагога у сфері гендерної та психологічної компетентності.
1. Поглиблене розуміння понять статі, гендеру та сексуальної орієнтації, а також їхніх відмінностей.
2. Розвиток психологічної компетентності для роботи з учнями різного гендерного самовизначення та орієнтації.
3. Навички створення безпечного й толерантного освітнього середовища, яке підтримує різноманітність.
4. Уміння розпізнавати та запобігати булінгу, пов’язаному з гендером чи сексуальною орієнтацією.
5. Готовність реагувати на дискримінаційні ситуації з повагою та емпатією.
6. Покращення комунікації з учнями та їхніми батьками щодо питань гендеру та різноманітності.
7. Опанування практичних стратегій для підтримки інклюзивного навчального процесу.