Edway
Відповідно до постанови КМУ № 800 З урахуванням професійного стандарту за професією «Вчитель»

Штучний інтелект VS людина: кому довірити створення та проведення уроку?

Мета програми — сформувати в учасників сучасне уявлення про можливості та обмеження штучного інтелекту в освіті, розкрити потенціал поєднання педагогічних навичок учителя з цифровими інструментами на базі ШІ для підвищення ефективності навчального процесу, надати практичні знання та навички використання популярних ШІ-сервісів для створення навчальних матеріалів, візуального контенту, завдань та презентацій, а також сприяти розвитку критичного і етичного підходу до впровадження новітніх технологій у професійну діяльність педагога.

Штучний інтелект VS людина: кому довірити створення та проведення уроку?

Суб’єкт підвищення кваліфікації:

Благодійна організація «Благодійний фонд «Схід-СОС»

Розробники / розробниці програми:

Дмитро Тельпіс. Учитель української мови. Тьютор у проєкті Навчай для України «Освітній СУП». Випускник програми "Великі мовні моделі для викладачів" Йенського університету імені Фрідріха Шиллера (Німеччина). Аспірант кафедри прикладної лінгвістики і лектор Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.

Особа (особи), які виконують програму:

Напрями підвищення кваліфікації:

  • цифрова компетентність

Форма підвищення кваліфікації:

  • очна

Види підвищення кваліфікації:

  • тренінги (навчання за програмами підвищення кваліфікації)

Цільові авдиторії:

  • Асистент вчителя
  • Вчитель
  • Директор
  • Заступник директора
  • Педагог-організатор

Перелік загальних компетентностей:

  • Цифрова компетентність, інформаційно-комунікативні та цифрові технології в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку

Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)

Перелік професійних компетентностей:

  • Інше: Цифрова

Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність

Програма заняття присвячена ефективному використанню штучного інтелекту (ШІ) у роботі вчителя. У першій частині учасники працюватимуть у групах над визначенням унікальних якостей та можливостей вчителя, які залишаються неперевершеними навіть для найсучасніших ШІ, а також тих функцій, у яких ШІ має переваги. Далі відбудеться дискусія про те, як вчителі можуть комбінувати свої професійні навички з можливостями ШІ задля покращення якості навчання. Учасники ознайомляться з практичними прикладами використання ШІ в освітньому процесі, зокрема – інструментами, які допомагають створювати уроки та вправи. Особлива увага буде приділена ChatGPT: учасники пройдуть практикум з реєстрації, налаштування алгоритмів та опанують основи створення ефективних запитів (prompt engineering). Далі заплановано практичну роботу з інструментом Gemini від Google для створення структури уроків, перекладачем DeepL для адаптації навчального контенту, а також візуальними редакторами на основі ШІ: Canva, Craiyon, Fotor AI Image Generator. Учасники навчаться використовувати ці платформи для створення зображень, інфографіки та візуального супроводу уроків. Наступним етапом стане ознайомлення з інструментами для генерації навчальних завдань і презентацій: Tome, Gamma, Prezi. У рамках групового завдання «Штучний інтелект на заміні вчителя» учасники спробують створити повноцінний урок, використовуючи виключно ШІ. Завершальним етапом програми стане рефлексія та обговорення етичних питань використання ШІ в освіті, зокрема – меж відповідальності, авторства та безпеки даних. Учасники поділяться власними висновками та визначать інструменти, які вони готові інтегрувати у свою професійну діяльність уже найближчим часом.

Очікувані результати участі в програмі передбачають формування в учасників розуміння можливостей та обмежень штучного інтелекту в освітньому процесі, усвідомлення унікальної ролі вчителя, яку не може замінити ШІ, а також набуття практичних навичок використання інструментів на базі штучного інтелекту. Учасники навчаться ефективно поєднувати власні педагогічні компетентності з цифровими можливостями сучасних технологій для покращення змісту, структури та подання навчального матеріалу. Очікується, що після завершення програми вчителі зможуть самостійно створювати навчальні матеріали, презентації, завдання та візуальні супроводи до уроків із використанням ШІ-інструментів, зокрема ChatGPT, Gemini, Deepl, Canva, Craiyon, Fotor, Tome, Gamma, Prezi тощо. Учасники розвинуть навички критичного мислення щодо застосування ШІ, зможуть оцінювати якість створеного контенту та адаптувати його до потреб учнів. Важливим результатом також стане формування етичного ставлення до використання штучного інтелекту в освіті, усвідомлення ризиків і відповідальності, пов’язаних із цифровими технологіями.