Стрес-менеджмент для освітян
Сприяти створенню безпечного освітнього середовища для вчителів і учнів під час війни в Україні шляхом розробки та впровадження онлайн-курсів, які підвищують кваліфікацію педагогів у сфері психосоціальної підтримки. Курси допоможуть вчителям розвивати власну життєстійкість, забезпечувати психосоціальне благополуччя дітей, ефективно реагувати на кризові виклики, а також застосовувати науково обґрунтовані методи та практичні інструменти для створення підтримувального середовища та надання ПСС у межах освітнього процесу.

Суб’єкт підвищення кваліфікації:
МІЖНАРОДНИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД КАРІТАС УКРАЇНИРозробники / розробниці програми:
Оксана Козак Психологиня відділу проєктної роботи Тернопільського благодійного фонду «Карітас» Уляна Коцеміра Психологиня благодійного фонду «Карітас Самбірсько-Дрогобицької Єпархії УГКЦ» Вікторія Проскурня Керівниця центру для дітей та сімей благодійного фонду «Карітас Одеса УГКЦ» Марина Мартиненко Менеджерка проєктів міжнародного благодійного фонду «Карітас України» Наталя Сиротич Психологиня, докторка філософії, арттерапевткаОсоба (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- емоційно-етична компетентність
- психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
Форма підвищення кваліфікації:
- дистанційна
Види підвищення кваліфікації:
- практико-орієнтований мультимедійний курс (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Усі
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями добробуту та здорового способу життя
- Емоційно-етична компетентність
- Здоров’язбережувальна компетентність
- Критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
- Рефлексивна компетентність
- Соціально-емоційна компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: Здатність створювати безпечне психосоціальне середовище в освіті, застосовувати підходи ПСС для підтримки благополуччя та життєстійкості дітей, розпізнавати потреби й спрямовувати учнів до фахівців.
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- А2.5. Здатність розвивати в учнів критичне мислення
- А2.6. Здатність здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу
- Б1. Психологічна компетентність
- Б2. Емоційно-етична компетентність
Модуль 1. War-Work-Life Balance: як отримувати задоволення від роботи в часи постійного стресу. Учителі й (само)допомога
З цього модуля ви дізнаєтеся про важливість дотримання принципів самоменеджменту, навчитеся виявляти головні стрес-фактори для освітян, а також ефективно використовувати наукові методи протидії та рефлексивні практики.
- Стрес-фактори в педагогічній роботі: техніки (само)допомоги
- (Само)менеджмент для вчителів: потреби, мотиви, бажання
- Як залишатися в життєвих контекстах: пошуки внутрішньої опори та підтримка зв'язків із освітньою спільнотою
Модуль 2. Учителі й «діти війни». Як допомагати учням долати виклики
Другий модуль досліджує місце онлайн-комунікації в житті дітей загалом і «дітей війни» зокрема та роль учителя/учительки в ньому. Розглядає цінності й інтереси сучасних дітей і наводить способи екологічного формування загальнолюдських цінностей. А також пропонує 7 маркерів для визначення дитячого стресу та ресурсно зорієнтовану модель його подолання - BASIC Ph.
- Учні online: як налагодити комунікацію?
- Сучасні діти та їхні цінності: на що варто зважати педагогам?
- Дитячий стрес: як надавати ресурсно зорієнтовану допомогу?
Модуль 3. Учитель – учителю. Як психологічно підтримувати колег, якщо ти не психолог?
Цей блок містить практичний інструментарій для покращення психологічної безпеки у вашому освітньому закладі. Він ознайомить із принципами екологічного спілкування з акцентами на «активне» слухання» та емпатію. Навчить вести рефлексивні розмови про роботу, які, без сумніву, підтримуватимуть ваших колег.
- Як створити безпечне психологічне середовище? Педагог/педагогиня і педколектив.
- Як «екологічно» підтримати колег? Емпатія та принципи здорової комунікації
- Як конструктивно говорити про свою роботу? Рефлексивні бесіди в педагогічному колективі
Модуль 4. Школа та колектив. Як сформувати та зберегти (еко)атмосферу
Чому турбота про колектив починається з кожного та кожної? Як школам підтримувати педагогічні команди? Чому важливо висловлювати вдячність персоналу та дбати про психологічний добробут колективу? З’ясовуємо в четвертому модулі курсу.
- Як забезпечувати систему підтримки в педагогічній команді?
- Як підвищувати психологічний добробут шкільного персоналу?
- Як школам популяризувати професійне визнання учителів?
Модуль 5. Учителі й батьки. Школа в умовах війни: як навчати, навчатися й підтримувати
Модуль містить рекомендації для дорослих - батьків та вчителів - щодо збереження психічного здоров’я дітей. Розглядає основні виклики дистанційного навчання в контексті нових можливостей. Аналізує шляхи перетворення агресивної поведінки на конструктивну.
- Збереження дитячого психічного здоров’я в системі «школа-сім’я»
- Можливості та виклики дистанційного навчання в умовах війни
- Агресивна поведінка в дітей як базовий механізм захисту
Педагоги, які пройшли навчання та підвищили рівень психологічної компетентності, спроможні створювати безпечне психосоціальне середовище, яке забезпечує підтримку, розширення можливостей , розуміння, прийняття, належну допомогу, поліпшення психосоціального благополуччя дітей, зміцнення їх стійкості та підвищення їх здатності подолати наслідки кризи.