Програма підвищення кваліфікації для працівників бібліотечних установ «Діджиталізація бібліотечної справи: інструменти та методи реалізації»
Набуття нових та удосконалення існуючих професійних компетентностей бібліотечними працівниками, що сприяє підвищенню якості надання інформаційно-бібліотечних послуг
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Центр розвитку кадрового потенціалу Сумського державного університетуРозробники / розробниці програми:
Фахівці центру розвитку кадрового потенціалу Сумського державного університету; Маринич Тетяна Олександрівна – к.е.н., директор Бібліотеки СумДУ; Коваленко Ірина Анатоліївна – заступник директора Бібліотеки СумДУ; Крамаренко Ольга Анатоліївна – завідувач сектору інформаційно-аналітичної роботи та електронних ресурсів Бібліотеки СумДУ; Самодай Оксана Омелянівна – головний бібліотекар сектору інформаційно-аналітичної роботи та електронних ресурсів Бібліотеки СумДУ; Фандікова Яна Вікторівна – головний бібліограф інформаційно-бібліографічного відділу Бібліотеки СумДУ; Башлай Ольга Володимирівна – завідувач сектору інформаційно-аналітичної роботи та електронних ресурсів Бібліотеки СумДУ.Напрями підвищення кваліфікації:
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
Форма підвищення кваліфікації:
- інституційна (дистанційна)
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Інше
Перелік загальних компетентностей:
- Інформаційно-комунікаційна компетентність
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Цифрова компетентність, інформаційно-комунікативні та цифрові технології в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: Володіння сучасними техніками здійснення відбору, аналізу, оцінки, систематизації, моніторингу, організації, зберігання, розповсюдження та надання в користування інформації та знань у будь-яких форматах
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
- АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
- АЗ.2. Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси
- Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
- Д2. Здатність до навчання впродовж життя
Тематичний план:
- Персоналізація обслуговування користувачів: інструменти та технології
1.1. Стратегічний менеджмент бібліотекою.
1.2. Формування ціннісної пропозиції для користувачів.
- Бібліотека в цифровому середовищі.
2.1. Інформаційні технології в бібліотечній діяльності: сайт, е-каталог, репозитарій, дайджести Mailchimp, календар подій.
2.2. Командна робота офлайн та онлайн (Google Meet, Microsoft Teams, Trello).
- Відкриті освітні ресурси: можливості для бібліотек. Інтелектуальна власність та ліцензії авторського права. Робота з антиплагіатними системами.
3.1. План S. Види та переваги відкритого доступу.
3.2. Інституційні репозитарії: інструменти впровадження та роль бібліотек.
3.3. Доступ до міжнародних передплачених баз та тестових ресурсів.
3.4. Консультативна допомога бібліотекарів: підбір журналу для публікації, академічне письмо, робота з даними, поширення результатів досліджень, авторські профілі.
3.5. Інтелектуальна власність. Ліцензії авторського права.
3.6. Робота з антиплагіатними системами: що треба знати.
- Інформаційна та цифрова грамотність.
4.1. Інформаційна культура: основні поняття та складові.
4.2. Інформаційна та цифрова грамотність: новий функціонал бібліотеки.
4.3. Академічне письмо та доброчесність як складова культури дослідника: роль бібліотек.
4.4. Методи та інструменти формування інформаційних компетенцій у користувачів.
- Бібліографічна діяльність бібліотеки: можливості роботи з референс менеджерами та генераторами посилань.
5.1. Сервіси для автоматизованого оформлення бібліографічних посилань (робота з онлайн-генераторами посилань – Перейти за покликанням , ONAFT4Ref, Citethisforme).
5.2. Основні принципи роботи з бібліографічними менеджерами (переваги та недоліки Mendeley та EndNote).
5.3. Створення та організація власної бібліотеки Mendeley.
5.4. Mendeley як менеджер формування посилань та списку використаних джерел у наукових роботах (інтеграція з текстовим редактором
- Організація культурно-масової роботи бібліотеки.
6.1. Проєкти бібліотеки: Зелена бібліотека, Зустріч з цікавими людьми, Промоція читання, Цифрова освіта: партнер програми Дія.
6.2. Виставкова діяльність: у приміщеннях бібліотеки та віртуально.
6.3. Екскурсійна та музейна діяльність.
6.4. Культурно-масова робота зі студентами: квести, ігри, еко-заходи.
6.5. Інтерактивні інструменти роботи з аудиторією.
- Проєктний менеджмент в бібліотеці: від ідеї до втілення.
7.1. Пошук грантових можливостей.
7.2. Укладання проєктної заявки.
7.3.Управління проєктом, організація командної роботи.
- Бібліотека у соціальних мережах: робота з контентом та аналітика.
8.1. Роль соціальних мереж у бібліотечному просторі.
8.2. Найпопулярніші соціальні мережі.
8.3. Як знайти свою цільову аудиторію?
8.4. Як створювати якісний контент? З чого почати?
8.5. Брендбук СумДУ і навіщо він потрібен.
8.6. Універсальний графічний онлайн-редактор Canva.
8.7. Аналітика створеного контенту.
- володіти сучасними техніками здійснення відбору, аналізу, оцінки, систематизації, моніторингу, організації, зберігання, розповсюдження та надання в користування інформації та знань у будь-яких форматах;
- розуміти особливості використання методів систематизації, пошуку, збереження, класифікації інформації для різних типів контенту та носіїв;
- вміти використовувати сучасні комп’ютерні технології, програмне забезпечення, мережеві та мобільні технології для вирішення професійних завдань;
- знати особливості впровадження інноваційних технологій спрямованих на підвищення якості інформаційного обслуговування користувачів бібліотечних установ;
- вміти підтримувати ділову комунікацію з усіма суб’єктами інформаційного ринку, користувачами, партнерами, органами влади та управління, засобами масової інформації;
- вміти використовувати PR та інші прикладні соціокомунікаційні технології в умовах сучасної інформаційно-технологічної інфраструктури;
- розуміти особливості забезпечення запобігань порушення доброчесності та підвищення академічної культури