Запобігання та протидія булінгу у закладах освіти
Формування професійних навичок з розбудови системи протидії і попередження булінгу та насильства у закладі освіти
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Центр розвитку кадрового потенціалу Сумського державного університетуРозробники / розробниці програми:
Фахівці центру розвитку кадрового потенціалу Сумського державного університету; Костенко Андріана Миколаївна – д.політ.н., доцент, доцент кафедри психології, політології та соціокультурних технологій; Славко Анна Сергіївна – к.юрид.н., асистент кафедри міжнародного, європейського права та цивільно-правових дисциплін; Сахно Крістіна Сергіївна – провідний фахівець кафедри психології, політології та соціокультурних технологій; Чернякова Аліна Вікторівна – к.пед.наук, доцент кафедри мовної підготовки іноземних громадян СумДУ, заступник завідувача кафедри з міжнародної грантової діяльності; Горьковська Марина Вікторівна – інспектор сектору зв’язків з громадськістю управління патрульної поліції в Сумській області.Напрями підвищення кваліфікації:
- емоційно-етична компетентність
Форма підвищення кваліфікації:
- інституційна (дистанційна)
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Асистент вихователя
- Асистент вчителя
- Викладач
- Вихователь
- Вихователь-методист
- Вожатий
- Вчитель
- Директор
- Завідувач
- Заступник директора
- Заступник завідувача
- Заступник керівника
- Керівник
- Керівник гуртка
- Керівник секції
- Методист
- Музичний керівник
- Начальник
- Педагог-організатор
- Практичний психолог
- Психолог
- Соціальний педагог
- Старший викладач
- Старший вихователь
- Старший вожатий
- Старший керівник
- Старший майстер
Перелік загальних компетентностей:
- Емоційно-етична компетентність
- Культурна компетентність
- Навчання впродовж життя
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
- Соціально-емоційна компетентність
- Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: Розуміння передумов виникнення булінгу та вміння організовувати роботу з подолання та протидії булінгу і насильства у навчальном узакладі
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів
- Б2. Емоційно-етична компетентність
- Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
- Б2.2. Здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
1. Булінг: ознаки, види, прояви, протидія
1.1 Основні форми та види булінгу.
1.2 Передумови та причини виникнення булінгу.
1.3 Особливості формування навичок протидії булінгу.
1.4 Зарубіжний досвід попередження булінгу у закладах освіти та можливості його імплементації в Україні.
1.5 Нормативно-правове забезпечення протидії булінгу.
2. Кібербулінг та його особливості
2.1 Форми, прояви, загрози та методи діагностики кібербулінгу.
2.2 Способи правової протидії кібербулінгу. Відповідальність за кібербулінг.
3. Психологічні та соціально-педагогічні підходи щодо боротьби з булінгом
3.1 Діагностика булінгу: завдання, види та методи.
3.2 Підходи до соціально-педагогічної профілактики булінгу у закладах освіти.
3.3 Роль батьків у питаннях профілактики та протидії булінгу.
4. Організація роботи з розв’язання проблеми насильства у навчальному закладі
4.1 Механізм взаємодії закладу освіти з правоохоронними органами. Алгоритм дій при виявленні булінгу.
4.2 Навчально-виховні заходи з протидії булінгу.
- знати форми та прояви булінгу;
- розуміти передумови виникнення булінгу;
- знати засоби попередження булінгу у закладах освіти;
- вміти організувати роботу з подолання та протидії насильства у навчальному закладі;
- розуміти особливості алгоритму дій при виявленні булінгу;
- вміти налагоджувати механізм взаємодії закладу освіти з правоохоронними органами;
- планувати навчально-виховні заходи з протидії булінгу