«Сучасна методика викладання української мови і літератури»
Мета програми полягає у формуванні компетентностей учителів української мови і літератури закладів загальної середньої освіти, необхідних для досягнення мети та виконання завдань, визначених Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Комунальний вищий навчальний заклад "Херсонська академія неперервної освіти" Херсонської обласної радиРозробники / розробниці програми:
Марецька Л.П., к.п.н., доцентка кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін, завідувач навчально-методичної лабораторії української мови і літературиНапрями підвищення кваліфікації:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
- формування професійних компетентностей галузевого спрямування, опанування новітніми виробничими технологіями, ознайомлення із сучасним устаткуванням, обладнанням, технікою, станом і тенденціями розвитку галузі економіки, підприємства, організації та установи, вимогами до рівня кваліфікації працівників за відповідними професіями (для працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти)
- цифрова компетентність
Форма підвищення кваліфікації:
- інституційна (очна/денна)
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Викладач
- Вчитель
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Культурна компетентність
- Лідерська компетентність
- Підприємницька компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Українська література
- Українська мова
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- A1. Мовно-комунікативна компетентність
- A1.1. Здатність забезпечувати здобуття учнями освіти державною мовою
- А1.4. Здатність формувати і розвивати мовно- комунікативні уміння та навички учнів
- А2. Предметно-методична компетентність
- А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
- АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
- АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
- АЗ.2. Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси
- А3.3. Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б1.4. Здатність формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- Б3.2. Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
- Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
- В3. Проєктувальна компетентність
- В3.1. Здатність проєктувати осередки навчання, виховання і розвитку учнів
- Г1. Прогностична компетентність
- Г1.1. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
- Г1.2. Здатність планувати освітній процес
- Г2. Організаційна компетентність
- Г2.1. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку учнів
- Г2.2. Здатність організовувати різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Г3.1. Здатність здійснювати оцінювання результатів навчання учнів
- Д1. Інноваційна компетентність
- Д1.1. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі
- Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
- Д2. Здатність до навчання впродовж життя
- Д2.1. Здатність визначати умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя
- Д2.2. Здатність взаємодіяти з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки (у рамках наставництва, супервізії тощо)
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
(очна форма навчання)
№ | З м і с т | В | Л | С | П |
Модуль 1. Інформаційно-мотиваційний | |||||
1.1. | Професійна компетентність учителя-словесника як обов’язкова умова успішності його діяльності | 1 | 1 | ||
1.2. | Створення нового освітнього середовища в умовах Нової української школи | 2 | 2 | ||
Модуль 2. | |||||
2.1. | Нормативно-методичний супровід викладання української мови і літератури | 1 | 1 | ||
2.2. | Нові підходи до моделювання уроку української мови | 2 | 1 | 1 | |
2.3 | Методичний інструментарій сучасного уроку української літератури | 2 | 1 | 1 | |
2.4 | Актуальні питання щодо підготовки учнів до ЗНО з української мови і літератури | 2 | 1 | 1 | |
2.5 | Майстер-клас «Особливості організації повторення та узагальнення на уроках української мови і літератури» | 2 | 2 | ||
2.6 | Майстер-клас «Сучасні підходи до вивчення біографії письменника в шкільній літературній освіті» | 2 | 2 | ||
2.7 | Сучасні підходи до формування читацької компетентності під час проведення аудіювання та читання мовчки відповідно до стандартів вимірювання грамотності читання PISA | 2 | 2 | ||
2.8 | Використання технологій web 2.0 та web 3.0 у процесі викладання шкільних предметів | 2 | 2 | ||
2.9 | Скрайбінг як новітня технологія створення навчальних презентацій | 2 | 2 | ||
2.10 | Стратегії вивчення сучасної української літератури для дітей та підлітків | 2 | 1 | 1 | |
2.11 | Аналіз літературних творів: традиційні та нетрадиційні шляхи | 2 | 1 | 1 | |
2.12 | Вивчаємо нову редакцію Українського правопису: як було і як стало | 1 | 1 | ||
2.13 | Формувальне оцінювання на уроках української мови і літератури: сутність, принципи, види та техніки | 2 | 1 | 1 | |
2.14 | Культура мовлення як складник професійної компетентності вчителя | 1 | 1 | ||
Модуль 3. Рефлексивно-аналітичний | |||||
3.1. | Тестування з теми «Сучасна методика викладання української мови і літератури» Аналіз очікувань. Самооцінювання набутих навичок
| 2 | 2 | ||
Разом | 30 | 5 | 10 | 15 |
Підвищення мотивації до здобуття професійних особистісних знань та вмінь виявляти й ефективно, творчо розв’язувати на рівні технологічних або трудових стандартів професійні завдання. Засвоєння концепцій, принципів, основних підходів до викладання української мови і літератури, зокрема в умовах НУШ;
здатність будувати освітній процес, визначати завдання курсу мовно-літературної освіти відповідно до запитів суспільства, нормативно-правового супроводу, чинного законодавства України;
знати міжнародне і вітчизняне законодавство галузі мовно-літературної освіти;
розуміти ключові поняття в галузі мовно-літературної освіти;
оволодіти науково обґрунтованими методами та сучасними технологіями щодо організації власної професійної діяльності з урахуванням особливостей і вимог сучасної школи;
організовувати освітній процес, спираючись на використання теоретичних знань і практичних умінь, набутих під час вивчення програми курсів;
проєктувати власну програму професійного розвитку;
оволодіння навичками використання технологій web 2.0 та web 3.0 у процесі викладання української мови і літератури; оволодіння навичками з формувального оцінювання та його використання в освітньому процесі.
Проведення тестування з метою виявлення рівня засвоєння відомостей і практичних навичок щодо сучасної методики викладання української мови і літератури.