Читання з розумінням
Метою програми є розвиток професійних компетентностей учителів щодо застосування у педагогічній практиці ефективних стратегій формування і розвитку читацької грамотності для успішного навчання, подальшої освіти, долучення до суспільно-громадського життя. Програма розроблена з урахуванням змісту, методів, форм і засобів національної системи освіти відповідно до Концепції „Нова українська школа”, цивілізаційних викликів ХХІ століття, з врахуванням результатів міжнародного дослідження якості освіти PISA. Виникнення нового соціального замовлення на формування читацької грамотності для подальшої навчальної та професійної діяльності зумовлює необхідність усвідомлення нового місця читання в українській школі.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Читання з розуміннямРозробники / розробниці програми:
Ладані Ольга Василівна, учителька зарубіжної літератури ліцею „Ерудит” Великоберезнянської селищної ради Закарпатської області; Савко Оксана Володимирівна, директорка Дубриницького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Дубриницької сільської ради Закарпатської області, учителька історії.Особа (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- емоційно-етична компетентність
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
- формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»
- цифрова компетентність
Форма підвищення кваліфікації:
- Інше
Види підвищення кваліфікації:
- практикуми (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Усі
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Культурна компетентність
- Лідерська компетентність
- Підприємницька компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: Предметно-методична компетентність
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- А2. Предметно-методична компетентність
- А2.1. Здатність моделювати зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів
- А2.2. Здатність формувати та розвивати в учнів ключові компетентності та вміння, спільні для всіх компетентностей
- А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
- А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
- А2.5. Здатність розвивати в учнів критичне мислення
- А2.7. Здатність формувати ціннісні ставлення в учнів
- АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
- АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
- Б2. Емоційно-етична компетентність
- Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
- Б2.2. Здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
- Г1. Прогностична компетентність
- Г1.2. Здатність планувати освітній процес
- Г2. Організаційна компетентність
- Г2.2. Здатність організовувати різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Г3.3. Здатність забезпечувати самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів
- Д1. Інноваційна компетентність
- Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
- Д2. Здатність до навчання впродовж життя
- Д2.1. Здатність визначати умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби
Надання індивідуальних відео-консультацій, консультанцій через електронну пошту та соціальні мережі. Після завершення курсу учасники отримають доступ до електронного робочого зошита-посібника „Стратегії читання з розумінням”, відеофайлів курсу.
Модуль 1. Вступ, або чому необхідні стратегії читання з розумінням?
1.1.Читання та освіта в інформаційному суспільстві. Читацька грамотність як універсальна навчальна дія, навичка особистісного й професійного розвитку впродовж життя. Міжнародні дослідження PISA як орієнтир формування читацької грамотності.
1.2. Текст. Робота з текстом: знаходження інформації, розуміння тексту, оцінювання та його осмислювання.
1.3. Читання з розумінням як процес осягнення читачем ціннісно-смислових аспектів тексту. Роль графічних організаторів.
Модуль 2. Стратегії читання з розумінням.
2.1. Тексти для особистих цілей.
- Стратегії роботи з художніми текстами, біографіями та інформаційними текстами, які призначенні для задоволення цікавості, а також для дозвілля, особистими листами, миттєвими повідомленнями.
2.2. Тексти для суспільних цілей.
- Стратегії текстової діяльності в роботі з офіційними документами, інформацією про суспільні події, форуми, новинними веб-сайтами, оголошеннями.
2. 3. Тексти для освітніх цілей.
- Освітнє читання: робота з текстами, створеними спеціально з навчальною метою.
2. 4. Тексти для професійних цілей
- Різновиди текстів з професійного життя та способи роботи з ними.
Модуль 3. Рефлексивно-аналітичний.
3.1 „Профіль” педагога, який навчає читанню з розумінням. Власний педагогічний та навчальний стиль. Як це допомогло під час навчання?
3.2. Bookbox робочих матеріалів.
3.3. Win-Win: наші результати.
Учасники та учасниці:
- знають про сучасні підходи до формування читацької грамотності;
- орієнтуються у виборі та застосовують сучасні стратегії формування читацької грамотності;
- розвивають власне критичне мислення;
- здійснюють рефлексія власної педагогічної практики, прагнуть до постійного професійного саморозвитку
Проходження курсу триватиме 6 тижнів (1 раз в тиждень), враховує можливість відвідування занять за окремими модулями/заняттями.
Безперервно
- розвиток професійних компетентностей: знання навчального предмета, фахових методик, технологій;
- формування у здобувачів освіти спільних вмінь для ключових компетентностей;
- психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти, основи андрагогіки;
- мовленнєва, цифрова, комунікаційна, інклюзивна, емоційно-етична компетентність