Основи психологічної грамотності вчителя
Підвищити рівень психологічної грамотності освітян у напрямку знань про психіку дитини на різних вікових етапах; надати рекомендації щодо відновлення ресурсності психіки вчителя; розкрити стратегічні напрямки в профілактиці професійного вигорання в освітній сфері.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
EdCamp-академіяРозробники / розробниці програми:
Дрібас Світлана Анатоліївна, кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри загальної та вікової психології Криворізького державного педагогічного університету, дійсна членкиня Національної психологічної асоціації, сертифікована тренерка, авторка курсів підвищення кваліфікації в сфері освіти, експертка Центру прогресивної освіти «Генезум»Напрями підвищення кваліфікації:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- емоційно-етична компетентність
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
- формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»
Форма підвищення кваліфікації:
- онлайн-навчання
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Вчитель
- Директор
- Заступник директора
- Керівник гуртка
- Методист
- Педагог-організатор
- Практичний психолог
- Психолог
- Соціальний педагог
Перелік загальних компетентностей:
- Емоційно-етична компетентність
- Здоров’язбережувальна компетентність
- Критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність
- Навчання впродовж життя
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
- Рефлексивна компетентність
- Соціально-емоційна компетентність
- Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: психологія
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- А2.5. Здатність розвивати в учнів критичне мислення
- А2.7. Здатність формувати ціннісні ставлення в учнів
- А3.3. Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі
- Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б1.3. Здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність
- Б1.4. Здатність формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною
- Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
- Б2.2. Здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
- Б.3.1. Здатність до суб’єкт-суб’єктної (рівноправної та особистісно зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі
- В2.1. Здатність організовувати безпечне освітнє середовище, використовувати здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу
- В2.4. Здатність зберігати особисте психічне та фізичне здоров’я під час професійної діяльності
- Учасницьке коло забезпечується усіма електронними версіями дидактичних та презентаційних матеріалів, що будуть розглядатися під час занять (презентації, чек-листи, відео тощо).
- Кожна особа, що навчається за програмою, має можливість отримати індивідуальну консультаційну сесію з авторкою та ведучою курсу щодо розробки персональної корекційної програми з тайм-менеджменту. Цією можливістю можна скористатися упродовж навчання за програмою підвищення кваліфікації.
МОДУЛЬ 1.
ЩО ВЧИТЕЛЬ МАЄ ЗНАТИ ПРО СЕБЕ?
Вступ. Знайомство з курсом та учасниками
Тема 1.1. Ресурсність психіки вчителя: сутність, діагностика, напрямки профілактики
Тема 1.2. Освітній тайм-менеджмент: динаміка і оцінка можливостей
Тема 1.3. Профілактика професійного вигорання: порадник щасливого вчителя
МОДУЛЬ 2.
ЩО ВЧИТЕЛЬ МАЄ ЗНАТИ ПРО ДИТИНУ?
Тема 2.1. Особистість дитини у світі потреб і мотивів. Пізнавальна сфера, її ресурси і можливості
Тема 2.2. Дитячі емоції і почуття – крок у напрямку порозуміння
МОДУЛЬ 3.
ЩО ВЧИТЕЛЬ МАЄ ЗНАТИ ПРО ВЗАЄМОДІЮ МІЖ УЧАСНИКАМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ?
Тема 3.2. Психологічні умови педагогічного спілкування
Тема 3.3. Технологія ефективної взаємодії: напрямки, вправи, ресурси
Узагальнення результатів курсу. Сертифікація.
Учасниці/-ки ознайомляться з різними аспектами поняття «психологічна грамотність»; сформують уявлення про особистість дитини, її потреби, мотиви та емоції; зрозуміють як побудувати свою освітню діяльність так, щоб не нашкодити, а допомогти дитині в процесі навчання; продіагностують рівень ресурсності власної психіки; познайомляться із способами профілактики професійного та емоційного вигорання; оволодіють методичним інструментарієм для роботи над собою та своїми емоційними станами; визначать орієнтири для ефективної побудови освітнього діалогу в рамках розвитку психологічної компетентності.
Навчання буде проходити три рази на тиждень (вівторок, четвер, субота) з 05.02.2022 до 26.02.2022 за розкладом:
Дата | Тема | К-ть годин | Час | Вид діяльності |
Модуль 1. Що вчитель має знати про себе? | ||||
05.02.2022 | Вступ. Знайомство з курсом та учасниками Тема 1.1. Ресурсність психіки вчителя: сутність, діагностика, напрямки профілактики | 1
1 | 10.00 – 14.30 | Інтерактивна лекція
Мастермайнд |
05,02.2022 | Тема 1.2. Освітній тайм-менеджмент: динаміка і оцінка можливостей | 2 | Практичне заняття | |
05.02.2022 12.02.2022 |
Тема 1.3. Профілактика професійного вигорання: порадник щасливого вчителя | 2
1 |
10.00 – 14.30 |
Інтерактивна лекція
Практичне заняття
|
Модуль 2. Що вчитель має знати про дитину? | ||||
12.02.2022 | Тема 2.1. Особистість дитини у світі потреб і мотивів. Пізнавальна сфера, її ресурси і можливості | 1
1 | 10.00- 14.30 |
Інтерактивна лекція
Мастермайнд
|
19.02.2022 | Тема 2.2. Дитячі емоції і почуття – крок у напрямку порозуміння | 2 | 10.00- 14.30 | Практичне заняття |
Модуль 3. Що вчитель має знати про взаємодію між учасниками освітнього процесу? | ||||
19.02.2022 26.02.2022 |
Тема 3.2. Психологічні умови педагогічного спілкування | 2
1 |
10.00- 14.30 |
Інтерактивна лекція
Мастермайнд
|
26.02.2022 | Тема 3.3. Технологія ефективної взаємодії: напрямки, вправи, ресурси | 2 | Практичне заняття | |
26.02.2022 | Узагальнення результатів курсу. Сертифікація. | 1 | Сертифікація |