Психологічна підтримка вчительства і учнівства у воєнний час
Розвиток і удосконалення в освітян/-ок вмінь і навичок збереження психічного здоров’я в умовах воєнного стану, відновлення ресурсності та формування адаптаційних механізмів психіки; оволодіння техніками, методиками та вправами, спрямованими на самопідтримку і підтримку учнівства.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
EdCamp-академіяРозробники / розробниці програми:
Дрібас Світлана Анатоліївна, кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри загальної та вікової психології Криворізького державного педагогічного університету, дійсна членкиня Національної психологічної асоціації, сертифікована тренерка, авторка курсів підвищення кваліфікації в сфері освіти, експертка Центру прогресивної освіти «Генезум»; Молчанова Оксана Миколаївна, старший викладач кафедри педагогіки психології і корекційної освіти КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», кандидат психологічних наук, практичний психолог вищої категорії, керівник відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Кіровоградській області; Сачук Марина Ігорівна, практичний психолог Будянського ліцею Південної міської ради Харківського району Харківської області, член Української асоціації психотерапевтів, психотерапевт в методі системна сімейна психотерапія; Касумова Ольга Сергіївна, практичний психолог вищої категорії, керівник ART-Knarkiv-відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Харківській області; Філіпенко Оксана Анатоліївна, практичний психолог вищої категорії, «психолог- методист», керівник професійної спільноти практичних психологів м.Павлограда, членкиня відокремленого підрозділу «ART-Knarkiv» ВГО «Арт-терапевтична асоціація»; Черкашина Оксана Практичний психолог вищої категорії КЗ «Зідьківська ЗОШ I-III ступенів імені Г.І.Ковтуна» Чугуївського району, Харківської області, членкиня ART-Knarkiv-відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Харківській області. Якименко Марина Олексіївна, членкиня ART-Knarkiv-відокремленого підрозділу ВГО «Арт-терапевтична асоціація» в Харківській області.Напрями підвищення кваліфікації:
- емоційно-етична компетентність
- психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки
Форма підвищення кваліфікації:
- дистанційна
Види підвищення кваліфікації:
- практичний курс (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Вчитель
- Директор
- Заступник директора
- Усі
Перелік загальних компетентностей:
- Емоційно-етична компетентність
- Здоров’язбережувальна компетентність
- Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
- Уміння конструктивно управляти емоціями, оцінювати ризики, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: освітянки/-ни будь-якого фаху
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
- Б2.2. Здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
- В2.1. Здатність організовувати безпечне освітнє середовище, використовувати здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу
- В2.4. Здатність зберігати особисте психічне та фізичне здоров’я під час професійної діяльності
Тематичний план занять за програмою
- Поняття про фази виходу зі стресу.
- Початок роботи з фазами виходу зі стресу.
- Знайомство з техніками психофізичного заземлення. Опанування техніками «Тут і зараз», «Сила дотику», «Аудіальний ряд», «Кінестетичний стрибок», «Сила землі», «Кавове зернятко», «Впіймай ритм», «Мій простір», «Тактильне дихання», «5-4-3-2-1», «Малюнок в повітрі», «Задом наперед», «Дихання по квадрату», «Танок в повітрі» тощо.
- Початок роботи з вправами по кризовій самоідентифікації. Опанування техніками «Моя зона рестарту», «Скринька гарних новин», «Потаємне місце», «Мої стихії сили».
- Ресурсні вправі та техніки для учительства та використання в роботі з учнівством (для заспокоєння, відновлення, налаштування тощо). Опанування техніками «Емоційний таймер», «Точки опори», «Точки контролю», «Домовленість з думками», «Вирощуємо думки-ялинки», «Мій символ», «Малюнок в повітрі» і так далі; вправами «Плюс 1», «Банка хороших думок», «Розмальовуємо думки», «Я – герой», «Інстинкт», «Я - енергія», «На що схожий мі й настрій?», «Сонячна долонька», «Три дзеркала», «Автопілот», «Калейдоскоп емоцій», «Казка по реченню», «Кольорова карта» тощо.
- Дихальні та тілесні вправи на розслаблення та зняття напруги.
- Арт-терапевтичні техніки на зняття стресу та формування ресурсного стану.
- Саморегуляція психофізичного стану через синхрогімнастику. Методика «Ключ»Х.Алієва
- Каракулі як самодопомога.
- Вправи для регуляції психофізичного стану. Опанування вправами для регуляції психофізичного стану: «Подушка безпеки», «Діафрагмальне дихання», «Безпечне місце», «Дерево», «Солодкі спогади», «Рюкзачок щастя», «Від життя до життя», «Гора з плеч».
- Використання графічних методів для саморегуляції. Опанування методами «Кросворд», «Крапки».
Примітка.
*Постійне покликання для входу на вебінари: Перейти за покликанням
** Записи вебінарів можна дивитись на юутуб-каналі ГО “ЕдКемп Україна” Перейти за покликанням (плейлист Мала EdCamp-академія для учительства).
*** Докладніше про умови опанування змісту програми в розділі Інші особливості виконання програми.
Учасниці/-ки за результатами опанування програми підвищення кваліфікації:
– сформують уявлення про фази виходу зі стресу та початок роботи з відновлення ресурсності й формування адаптаційних механізмів
психіки на кожній з фаз;
– оволодіють відповідним методичним інструментарієм для
самопідтримки і психологічної підтримки учнівства в умовах воєнного стану;
– опанують техніками психофізичного заземлення, вправами по
кризовій самоідентифікації, ресурсними вправами і техніками,
дихальними і тілесними вправами на розслаблення та зняття
напруги, арт-терапевтичними техніками на зняття стресу та
формування ресурсного стану, вправами для регуляції
психофізичного стану тощо.
Освітній процес за програмою підвищення кваліфікації передбачає онлайн участь у заняттях та перегляд записів ресурсних зустрічей.
Постійне покликання для входу на вебінари: Перейти за покликанням
Усі матеріали занять від спікерок доступні за покликанням Перейти за покликанням
Записи вебінарів можна дивитись на юутуб-каналі ГО “ЕдКемп Україна” Перейти за покликанням (плейлист Мала EdCamp-академія для учительства).
За результатами підвищення кваліфікації охочі можуть отримати сертифікат.
Обов'язковою умовою для сертифікації є виконання учасниками і учасницями навчання творчої підсумкової роботи - психолого-педагогічного кейсу у вигляді добірки вправ для використання в освітньому процесі.
Творча робота являє собою презентацію у форматі .pdf або .ppt, яка складається з 15 вправ або технік, апробованих в роботі з учнівством. Презентація має інформувати про досвід використання цих вправ або технік, яким учасниці і учасники програми підвищення кваліфікації готові поділитися з колегами під час зборів педагогічного колективу закладу освіти
Оформлення презентації виконується на власний розсуд учасників і учасниць.
На титульному слайді презентації зазначається ПІП слухачки або слухача і електронна адреса, за якою вони зареєстровані на платформі.
Презентація надсилається на електронну адресу academy@edcamp.ua з тієї ж електронної пошти. Тема листа «Сертифікація. Ресурсні зустрічі. ПІП учасника/-иці».
№ | Дата | Зміст ранкової ресурсної зустрічі | Зміст вечірньої ресурсної зустрічі |
1 | 21.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Тут і зараз». Початок роботи з фазами виходу зі стресу. Аналіз першоїфази. Техніка «Емоційний таймер». Вправа «Плюс 1». | Саморегуляція психофізичного стану через синхрогімнастику. (Методика «Ключ» Х. Алієва). |
2 | 22.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Сила дотику». Продовження роботи з фазами виходу зі стресу. Аналіз другої фази. Техніка «Точки опори». Вправа «Банка хороших думок». | Каракулі як самодопомога. Мета: саморегуляція емоційного стану через повернення до ранніх форм малювання; усвідомлення актуального стану через створення художніх образів. |
3 | 23.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Аудіальний ряд». Продовження роботи з фазами виходу зі стресу. Аналіз третьої фази. Техніка «Точки контролю». Вправа «Розмальовуємо думки». | Вправа «Подушка безпеки». 1. Намалювати подушки безпеки. Кожна подушка – це ресурс, те, що підтримує. 2. Намалювати стільки подушок, скільки захочеться. 3. Підписати, можна розфарбувати. 4. Відстежувати емоції. |
4 | 24.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Кінестетичний стрибок». Початок роботи з вправами з кризової самоідентифікації. Техніка «Моя зона рестарту». Вправа «Скринька гарних новин». | Вправа «Діафрагмальне дихання». |
5 | 25.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Сила землі». Продовження роботи з вправами з кризової самоідентифікації. Вправи-візуалізації: «Потаємне місце», «Мої стихії сили». | Вправа «Безпечне місце» (елементи кататимно-імагінативної терапії). |
6 | 26.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Кавове зернятко». Техніки: «Домовленість з думками», «Вирощуємо думки-ялинки», «Мій символ». | Каракулі як самодопомога. Мета: саморегуляція емоційного стану через повернення до ранніх форм малювання; усвідомлення актуального стану через створення художніх образів. |
7 | 27.03 | Підсумки тижня (екскурс до вже розібраних вправ). Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Упіймай ритм». | Вправа «Дерево» (елементи кататимно-імагінативної терапії). |
8 | 28.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Мій простір». Вправи: «Я – герой/геройка», «Інстинкт», «Я – енергія». | Вправа «Солодкі спогади» (авторка Вікторія Назаревич). |
9 | 29.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Тактильне дихання». Вправи: «На що схожий мій настрій?», «Сонячна долонька». | Вправа «Рюкзачок щастя». 1. Уявити в себе за плечима рюкзачок, у якому лежить усе, що допомагає почуватися щасливою людиною. 2. Дати собі відповіді на запитання: що там лежить, хто поклав, що моє, що не моє. 3. Можна намалювати. 4. Щось за бажанням додати. 5. Відстежити емоції. |
10 | 30.03 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «5-4-3-2-1». Вправи: «Казка за реченням», «Килимок», «Барометр емоцій». |
Дихальна техніка «Тут і зараз». Ресурсна вправа «Гніздечко».
|
11 | 31.03 | Дихальні та тілесні вправи на розслаблення та зняття напруги. Арттерапевтичні техніки на зняття стресу та формування ресурсного стану. | Кола підтримки. Методи самодопомоги. |
12 | 01.04 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Малюнок у повітрі». Вправи: «Три дзеркала», «Сонячний промінчик», «Емоційний контраст». | Використання графічних методів для саморегуляції. Вправа «Кросворд». Вправа «Крапки». |
13 | 02.04 | Вправа «Мої квадрати». Мета: навчитися сприймати себе в різних «ролях». | Вправа на заземлення «Категорії»(когнітивне заземлення). Ресурсна вправа «Сонечко» (намалювати сонечко. На кожному промінчику підписати щось, що підтримує і дає сили). |
14 | 03.04 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Дихання за квадратом». Вправи «Кольорова карта», «Автопілот». | Вправа «Гора з плечей». Мета: вчитися фізичної релаксації. Хід вправи: Стати. Широко розставити ноги, підняти плечі, відвести їх назад, злегка напружуючи і зводячи в лопатках. Тримати плечі напруженими 5–10 секунд. Після цього різко опустити плечі, «скинувши» гору з плечей. Повторити вправу 5– 6 разів (авторка Грабчак Наталія). |
15 | 04.04 | Знайомство з технікою психо-фізичного заземлення «Танок у повітрі». Вправа «Калейдоскоп емоцій». | Регуляція психофізичного стану в екстремальних стресових умовах. 1. Вправа «Поза візника на дрожках». (Мета вправи: Зняття м'язової напруги та формування почуття внутрішньої безпеки). 2. Вправа «Сканування». 3. Графічні методи саморегуляції. |
16 | 05.04 | Техніка на заземлення «Веселе тупотіння». Вправи: «Три бажання», «Хто Я?», «Жестові етюди», «Веселка». | 1. Техніка заземлення «Якір». 2. Ресурсна вправа «Валіза, м’ясорубка, смітник». |
17 | 06.04 | Техніка на заземлення «Ритмічні кроки». Вправи: «Почуття мають імена», «Я малюю свій страх», «Не хочу хвалитися, але я…», «Я – режисер/-ка». | 1. Техніка заземлення та відчуття опори «Чарівна квітка». 2. Техніка чистих думок 5/5/5. 3. Вправи для зняття напруги. |
18 | 07.04 | Техніка на заземлення «Сила гравітації». Вправи: «Віночок побажань», «Я пишаюсь тим, що…», «Портрет по колу», «Я це Я». | 1. Техніка заземлення «Кольоровий вітерець». 2. Ресурсна вправа «Веселка». |
19 | 08.04 | Техніка на заземлення «Шукаємо форму». Вправи: «Впізнай мене за іменем», «Мій колір», «Дерево якостей», «Зараз я бачу себе так». | 1. Техніка заземленні «Числа» (когнітивне заземлення). 2. Ресурсна техніка «Три речі». |
20 | 09.04 | Техніка на заземлення «Рух туди-назад». Вправи: «Важлива особа», «Лист самому/-ій собі», «Пиріг побажань». | 1. Техніка заземлення «Дихання на 4-7-8». 2. Ресурсна вправа «Кімната щастя». |
21 | 10.04 | Техніка на заземлення «Дихання на рахунок». Вправи: «Моя людина», «На греблі хвилі», «Мій світ, «5 подій». Підсумки. 21 день – закріплення звички починати ранок з ресурсних вправ. |
|
22 | 11.04 | Вправа «Мій всесвіт». Мета: усвідомлення цінностей «Власного «Я» та «Суспільного «Я». | 1. Вправа на заземлення – «Струшування пилу». 2. Ресурсна вправа «Бамбук». |
23 | 12.04 | Техніка на заземлення «Чарівний пензлик». Вправи: «Долонька вдячності», «Я – молодець тому, що…», «Обійми метелика». | 1. Техніка заземлення «Внутрішня посмішка». 2. Ресурсна вправа «Скляна ваза». |
24 | 13.04 | Техніка на заземлення «4 стихії» Вправи: «Малюємо смайлики», «Мій планер», «Ліфт». | 1. Дихальні та тілесні вправи на розслаблення та зняття напруги. 2. Техніка заземлення й відчуття власної опори та підтримки «Крила». 3. Техніка чистих думок 5/5/5. |
25 | 14.04 | Техніка на заземлення: «Вірш з дитинства». Вправи: «Цифра 8», «Мій портрет у променях сонця», «Сонячний зайчик». | 1. Дихальні та тілесні вправи на розслаблення та зняття напруги. 2. Техніки заземлення й відчуття власної опори та підтримка інших. |
26 | 15.04
| Техніка на заземлення «Гаряче какао», «Запали вогонь». Вправи: «Поштова листівка», «Не хочу хвалитися, але я…». | 1. Техніка зняття напруги та розслаблення в 12 точках. 2. Релаксаційна вправа «Квітка». 3. Арттерапевтична вправа «Квітка». |
27 | 16.04 | Вправа «Лялька» (авторка Л. Галіцина). Мета: робота з власною самооцінкою. | 1. Техніка заземлення «Мокре цуценя». 2. Ресурсна вправа «Стихії». |
28 | 17.04
| Техніка на заземлення «Знайди й доторкнись». Вправи: «30 енергійно-запальних дій», «Мій ресурсний день», «Що робить мене сильнішим/-ою?». | 1. Техніка заземлення «Димок». 2. Ресурсна вправа «Квітка у горщику». |
29 | 18.04
| Вправа «Моя родина в образах квітів» (авторка Л. Лебедєва) Мета: візуалізація стосунків у родині через образи квітів. | 1. Тілесна вправа. 2. Релаксаційна вправа «Водоспад». 3. Арттерапевтична техніка «Водоспад». |
30 | 19.04 | Вправа «Жахливо красивий малюнок». Мета: саморегуляція емоційного стану. | 1. Вправи на заземлення та стабілізацію «Я є». 2. Арттехніка «Зіронька». |
Примітка.