Особливості організації освітнього процесу за Державним стандартом базової освіти в умовах реалізації концепції Нової української школи
Мета програми підвищення кваліфікації полягає у розвитку загальних і професійних компетентностей вчителів, необхідних для ефективної організації освітнього процесу в умовах реалізації Державного стандарту загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898, та Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р. Програму підвищення кваліфікації розроблено з урахуванням професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти», затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 24 грудня 2020 року № 2736, та результатів моніторингового дослідження впровадження реформи «Нова українська школа» у закладах загальної середньої освіти.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Громадська організація «Громада. Освіта. Розвиток»Розробники / розробниці програми:
Громадська організація «Громада. Освіта. Розвиток»Особа (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- емоційно-етична компетентність
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
- формування професійних компетентностей галузевого спрямування, опанування новітніми виробничими технологіями, ознайомлення із сучасним устаткуванням, обладнанням, технікою, станом і тенденціями розвитку галузі економіки, підприємства, організації та установи, вимогами до рівня кваліфікації працівників за відповідними професіями (для працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти)
- формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей умінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України «Про освіту»
Форма підвищення кваліфікації:
- дистанційна
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Викладач
- Вчитель
- Психолог
- Соціальний педагог
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівних прав і можливостей
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями добробуту та здорового способу життя
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями прав людини
- Емоційно-етична компетентність
- Інноваційна компетентність
- Інформаційно-комунікаційна компетентність
- Критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність
- Лідерська компетентність
- Мовленнєва та комунікаційна компетентність
- Навчання впродовж життя
- Основи андрагогіки
- Педагогічне партнерство, здатність співпрацювати з іншими людьми
- Психологічна компетентність, психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Громадянська освіта
- Історія
- Історія України
- Історія (Всесвітня історія)
- Мистецтво
- Позашкільна освіта
- Правознавство
- Українська мова
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- A1. Мовно-комунікативна компетентність
- A1.1. Здатність забезпечувати здобуття учнями освіти державною мовою
- А1.4. Здатність формувати і розвивати мовно- комунікативні уміння та навички учнів
- А2. Предметно-методична компетентність
- А2.1. Здатність моделювати зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів
- А2.2. Здатність формувати та розвивати в учнів ключові компетентності та вміння, спільні для всіх компетентностей
- А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
- А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
- А2.5. Здатність розвивати в учнів критичне мислення
- А2.6. Здатність здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу
- А2.7. Здатність формувати ціннісні ставлення в учнів
- АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
- АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б1.3. Здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність
- Б1.4. Здатність формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною
- Б2. Емоційно-етична компетентність
- Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
- Б2.2. Здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- Б.3.1. Здатність до суб’єкт-суб’єктної (рівноправної та особистісно зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі
- Б3.2. Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
- Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
- В1. Інклюзивна компетентність
- В2. Здоров’язбережувальна компетентність
- В3. Проєктувальна компетентність
- Г1. Прогностична компетентність
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Д1. Інноваційна компетентність
- Д2. Здатність до навчання впродовж життя
- Д2.2. Здатність взаємодіяти з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки (у рамках наставництва, супервізії тощо)
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Електронний або друкований сертифікат (на вибір учасників) підвищення кваліфікації на 30 годин (1 кредит ЄКТС).
- Покликання на електронний реєстр сертифікатів та електронний варіант програми.
Зміст програми:
Модуль 1. Нормативна база системи загальної середньої освіти. Концепція Нової української школи. Ціннісні засади НУШ. Нові ролі та завдання вчителя в контексті сучасних змін.
Модуль 2. Державний стандарт базової середньої освіти: особливості,
ключові компетентності та наскрізні вміння. Цілі та ціннісні орієнтири базової середньої освіти.
Модуль 3. Громадянська та історична освітня галузь: мета, компетентнісний потенціал та базові знання.Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів згромадянської та історичної освітньої галузі. Базовий навчальний план.
Модуль 4. Модельні навчальні програми громадянської та історичної освітньої галузі: перелік, аналіз особливостей та реалізація практичної складової програм.
Модуль 5. Наступність між початковою та базовою середньою освітою. Інтегрований підхід в освітньому процесі. Психологічний супровід освітнього процесу. Організація інклюзивного навчання.
Модуль 6. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Формувальне поточне, підсумкове оцінювання.
Навчально-методичним забезпеченням курсу є методичні та дидактичні матеріалидля для слухачів курсу в електронному вигляді (відео та презентації до модулів).
Після закінчення дистанційного курсу навчання вчителі будуть:
- розуміти нові ролі вчителіву контексті впровадження Нової української школина рівні базової середньої освіти;
- усвідомлювати ціннісні орієнтири, ключові компетентності, наскрізні вміння,ціннісні засади формування освітньої програми ЗЗСО;
- розуміти компетентнісний потенціалта обов’язкові результати навчання
(загальні/ конкретні/ орієнтиридля оцінювання);
- розрізняти поняття «типова освітня програма»,«освітня програма закладу»,
«модельні навчальні програми»;
- усвідомлювати власні ролі у створенні освітньоїпрограми закладу; особливості створення модельних навчальних програм та ЕОРів для їхньої реалізації;
- розуміти значення наступності при переході від початкової до базової освіти; створювати план «перехідних» заходів із залученням усіх зацікавлених сторін;
- розуміти значення створення «шкільної команди» для запровадження НУШ на рівні базової середньої освіти; уміти взаємодіяти з учасниками та учасницями шкільноїкоманди;
- розуміти значення професійного розвитку педагогічного персоналу закладу освіти, застосовувати практики педагогічного менторства та формування професійної спільноти; уміти використовувати методи виявлення освітніх запитів та потреб;
- вибудовувати та реалізовувати план комунікації з учнями та батьками щодо запровадження НУШ на рівні базової середньої освіти.
Типова програма передбачає поєднання відео лекцій та презентацій з практичними вправами та тестуваннями, індивідуальними онлай консультаціями щодо питань, які стосуються сучасних тенденцій розвиткусистеми освіти.
Період з 10 червня 2023 р. до 20 серпня 2024 р.