Інклюзивне навчання: практикум для педагога
Ознайомити педагогів із особливостями проектування інклюзивного середовища, стратегіями викладання в інклюзивному класі; формувати систему інклюзивних цінностей, професійну мотивацію та готовність до роботи в інклюзивному класі.
Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Тренінговий центр "Простір змін"Розробники / розробниці програми:
Тренінговий центр "Простір змін" Інна Горбенко, психолог, кандидат педагогічних наук.Особа (особи), які виконують програму:
Напрями підвищення кваліфікації:
- інклюзивна компетентність, створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами
Форма підвищення кваліфікації:
- інституційна (дистанційна)
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Вчитель
- Директор
- Заступник директора
- Інструктор з фізкультури
- Музичний керівник
- Педагог-організатор
- Практичний психолог
- Психолог
- Соціальний педагог
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівних прав і можливостей
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: усі
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- В1. Інклюзивна компетентність
- В1.1. Здатність створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища
- В1.2. Здатність до педагогічної підтримки осіб з особливими освітніми потребами
- В1.3. Здатність забезпечувати в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, залежно від його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів
Змістовий модуль І. Філософія, основні принципи та підходи у формуванні інклюзивного середовища
Тема 1. Сутність та філософія інклюзивного навчання.
Тема 2. Законодавче та нормативно-правове забезпечення організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти.
Тема 3. Формування інклюзивного освітнього середовища.
Змістовий модуль ІІ. Організаційні умови та педагогічні технології інклюзивного навчання
Тема 4. Універсальний дизайн у сфері освіти.
Тема 5. Розумне пристосування. Адатації та модифікації в освітньому середовищі
Тема 6. Командний підхід як основоположна умова організації інклюзивного навчання
Тема 7. Діяльність асистента вчителя у забезпеченні супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Спільне викладання як освітня технологія.
Тема 8. Технологія індивідуального планування. Алгоритм розроблення ІПР
Педагоги навчаться:
- Формувати рівноправне і справедливе освітнє середовище, що сприяє навчанню всіх учнів, незалежно від їх соціально-культурно-економічного контексту.
- Організовувати освітній процес у закладі загальної середньої освіти з урахуванням особливостей розвитку та потреб різних учнів; самостійно проводити уроки різних типів, обирати та застосовувати методи і методичні прийоми, різні форми та засоби навчання.
- Застосовувати отримані знання при розв’язанні педагогічних, навчально-виховних і науково-методичних завдань з урахуванням вікових й індивідуально-типологічних, соціально-психологічних особливостей учнівських колективів і конкретних педагогічних ситуацій.
- Аналізувати середовище через призму багатоманітності, що спрятиме формуванню толерантного ставлення до різних учнів, у тому числі з особливими освітніми потребами.